אי של ודאות בתוך אי ודאות

בשעת כתיבת שורות אלו מדינת ישראל נמצאת בהמתנה ללא ידוע. אולי בזמן שאתם קוראים כבר התפתחה מציאות חדשה, ואולי נמשיך לשייט בים של חוסר ודאות.
בנאומו של נסראללה הוא אמר: "ההמתנה הישראלית של שבוע לתגובה, היא חלק מהעונש וחלק מהתגובה. חלק מהמערכה שהיא גם מערכה פסיכולוגית, כמו מערכה בנשק".
ואם זה מה שנסראללה רוצה – כנראה שעלינו לעשות בדיוק את ההפך.
אז… מה עלינו לעשות בתקופת המתנה מתוחה כל כך?
ימימה אביטל ע"ה, שפיתחה את תורת החשיבה ההכרתית, אמרה ביחס ליכולת ההתמודדות גם במצבים שהנפש לא שקטה "לזה דרוש שקט של הכרה, למרות אי שקט בנפש".
יש כאן אמירה עמוקה מאוד, אך לפחות ברמת ההבנה הפשוטה ניתן לומר כי גם במצב של אי שקט, מצב שבו אנו לא בשגרה שלנו ולא בכוחותינו, אנחנו יכולים להיות בהכרה, במודעות ובבחירה של תגובותינו.
מרגע הפיכתנו להורים אנו מתמחים בדיוק בתנועה הזו.
מי מאתנו לא חווה את המתח שבהמתנה להשלמת תהליך הגמילה מטיטולים – מתי הוא כבר יצליח?
או לחלופין – את הסבלנות שדרושה בהמתנה לתהליך התבגרות של נער, וחוסר הוודאות שבה…
אנו כהורים לומדים בכל שלב התפתחותי של ילדינו לאמן את שרירי היכולת להרפות. ובתוך כך – להיות בעשייה מיטיבה של הדברים שכן בשליטתנו.
היזכרו בקורונה (שנראית עכשיו אולי משחק ילדים…), ובתחושת איבוד השליטה על הדברים הכ"כ מוכרים בחיינו. גם אם זו הייתה תקופה קשה בעבורכם, תוכלו להיזכר ברגע שבו הרגשתם שאתם מצליחים – לשמור על שגרה, להיות יצירתיים או לייצר אוירה נעימה גם אם בפנים הלב לא שקט?
אותה היכולת נדרשת מאיתנו גם עכשיו, ברמה גבוהה עוד יותר.
לנוע בין ודאות לאי ודאות, להעניק לילדינו ודאות בדברים שאנחנו יודעים –
שאנחנו איתם, שנעשה הכול למענם,
כל אחד ומה שיעזור לו.
בוודאי שמעתם על מודל גש"ר מאח"ד:
מודל זה פותח על ידי פרופ' מולי להד, והוא מתאר שישה ערוצים להתמודדות עם מצבים של לחץ בחיינו. ערוצים אלה נקראים בראשי תיבות גש"ר מאח"ד.

כל אחד מאתנו רגיל להתמודד עם מצבי לחץ באמצעות כמה מתוך ערוצים אלו. כל ערוצי ההתמודדות לגיטימיים ויעילים, במיוחד במצבי לחץ. ככל שאנו משתמשים בכלים רבים יותר כך ההתמודדות יותר מוצלחת.
גם אם אתם מכירים את המודל, כדאי להתבונן עליו גם מהזווית של הימים שבהם אנו נמצאים.
ואלו הם ששת הערוצים:
גוף – האם מרגיע אתכם לעסוק בפעילות גופנית? שמירה על שגרת פעילות גופנית מאותתת לגוף שהכול בסדר ועוזרת להפחית תחושת סטרס, אפילו בתוך הבית הממוזג (או חלילה אף בתוך מקלט). ניתן למצוא סרטונים רבים של פעילות ספורט משפחתית. לחלופין, עיסוי מפנק או אמבטיית שמנים גם הם דרכים נהדרות להרגעה.
שכל – האם אתם אנשים שהכנת תוכניות מרגיעה אותם? או שמא למידה על המצב? זו דרך התמודדות יעילה, כל עוד העיסוק לא הופך לאובססיבי ולא משפיע על שגרת החיים. אם מרגיע אתכם לדעת מראש מה תעשו במקרה ש… ועל מה כל אחד אחראי, עשו זאת. שימו לב – לא תמיד זו דרך שמתאימה לאנשים שסביבכם (ילדים, בן/בת זוג) אז כבדו גם אותם.
רגש – האם מקל עליכם לבטא את הרגשות שלכם? טיפול רגשי, כתיבה ביומן או תרפיה באמנות יכולים לעזור לכם לפרוק את עומס הרגשות שכ"כ מציפים בתקופה הזו.
מערכת אמונות – האם חיזוק האמונות שלכם מסייע לכם? בין אם מדובר באמונה דתית ובין אם באידאולוגיה כזו או אחרת, חיבור למשאבים של אמונות יכול לחזק ולתת כוח.
חברה – האם חברים זה דבר שמרגיע אתכם? אם כן פנו לעצמכם זמן, גם כעת בחודש אוגוסט המאתגר, לשבת לקפה עם חבר/ה ולשוחח, או ללכת למפגשים קבוצתיים כאלו ואחרים.
דמיון – האם פעילות יצירתית מרגיעה אתכם? אם כן מצאו את הזמן להתחזק דרך ערוץ הדמיון, האמנות, ואפילו לברוח לסרט מרגיע או מצחיק. גם זו דרך יעילה ולגיטימית לשמור על השפיות.

לאחר שתדעו מה הערוץ שמסייע לכם, חשבו על כל אחד מילדיכם – מה הערוץ שעוזר לו? אולי הוא זקוק למשהו שלא שמתי לב אליו? זה נכון תמיד, זה נכון בחודשי הקיץ המאתגרים וזה נכון שבעתיים במצב המתנה מתוח כמו זה שאנו בתוכו.
בתפילה לימים בטוחים ויציבים, ובעיקר ליציבות פנימית שלנו ההורים בכל מצב.
מילואימניקים? עוד לא ניצלתם את המענק לטיפול? ניתן לממש את המענק לטיפול גם לצורך הדרכת הורים.
מוריה בן חמו,
פסיכולוגית חינוכית, מטפלת רגשית בילדים, ומדריכת הורים – טיפול דיאדי.

אורה שושן,
ראש מרכז חיבורים לזוגיות ומשפחה בית שאן והעמק
ליצירת קשר:
0559114672 | mishpaha@hiburimbs.org