חיבורים בתורה

אודות ישיבת ההסדר בית שאן

על הישיבה

הישיבה הוקמה על ידי הרב שלמה שושן בשנת תשס“ז (2007) במטרה להעמיד דור של תלמידי חכמים ארצישראליים, המתמידים במסורת העיון וההעמקה בתורה מחד, ומגלים בה קומה חדשה של גאולה מאידך.

“גן עדן, אמר ריש לקיש: אם בארץ ישראל הוא – בית שאן פתחו“. (מסכת עירובין, דף י“ט עמוד א)

לא בכדי הוקמה הישיבה דווקא בצפון, בפריפריה. העיר בית שאן היא כר פורה לבית מדרש באווירה משפחתית וחמה. האחווה הטבעית והחן של תושבי העיר והאזור משתלבים היטב בחזון הישיבה ליצור תורה מחברת ומחוברת לחיים.

הגישה החינוכית-תורנית שלנו

הישיבה דוגלת בגישה חינוכית של ראיית הטוב, בהכרת החוזקות והכישרונות של דור חדש של תלמידים. האמון בין הרב לתלמיד שנוצר מכח גישה זו הוא החיבור הראשוני שעל בסיסו אפשר להמשיך ליצור חיבורים נוספים.
ברובד האישי ‐ רבני הישיבה מלווים ומכוונים כל תלמיד בדרכו הרוחנית והלימודית, בהתאם לכישרונותיו. דגש רב ניתן על העצמה, נתינת אמון ביכולות, נטילת אחריות ותחושת חירות אישית.

הקושי שנוצר בדורנו מהפער שבין החיים הפרקטיים לתורה הנצחית, הוביל מתחת לפני השטח לצימאון אדיר לבשורה שתחבר בין החיים לתורה.

בשורה זו מגיעה דרך שיטת לימוד ייחודית בישיבה המכונה בשם “תורת ארץ ישראל“.

תורת ארץ ישראל – תורת חיים

אנו נפתחים אל התורה, ומבקשים לחיות על פיה ‐ חיים שלמים ושמחים, חיים שיש בהם משמעות לחיינו האישיים והלאומיים. בלימודנו, אנו עמלים לזהות את העומק הרוחני הטמון בדברי חז“ל, על ידי הקשבה עמוקה לדבריהם, וכך להבין ולהפנים עד כמה הם רלוונטיים עבורנו. החידוש הנפלא של בניית קומה רוחנית בלימוד דברי חז“ל ‐ נשען על בסיס עמל בלימודסוגיות הגמרא, וכן בכל מרחבי התורה: תנ“ך, משנה, תלמוד בבלי וירושלמי, ראשונים, אחרונים, הלכה, אמונה, פנימיות, חסידות ועוד.

כך לימדנו הרא“ה הגדול, הרב קוק זצ“ל, שהנגלה והנסתר מאירים זה לזה. לימוד המקרא, הגמרא וההלכה ‐ צריך להיות מואר באור פנימיות התורה.

לפיכך, הישיבה מדריכה ומצמיחה את תלמידיה לגדול ולהיות תלמידי חכמים ‐ על ידי הקניית כלים של עמל, עיון ובקיאות ‐ בנגלה ובנסתר.

סגנון לימוד זה מצליח לזקק עקרונות מוסריים וסולם ערכים מתוך סוגיות בית המדרש. תובנות אלו סוללות דרך מעשית ללכת בה הן ברמה האישית של כל תלמיד והן ברמה הלאומית.

מעבר לשיטת הלימוד גם נושאי הלימוד הנוגעים בסוגיות אקטואליות העולים על סדר היום הם חלק ממאפייני הישיבה.

בית המדרש

בישיבה לומדים בחורים לפני ואחרי שירות צבאי במסגרת ‘הסדר’, אברכים המתגוררים בעיר ובסביבתה, אבות ובנים, בעלי בתים ופנסיונרים הלומדים בחברותות ומשתתפים בשיעורים המותאמים להם על בסיס קבוע.
למעט בתקופת הקורונה, בית המדרש פתוח לכל המעוניין במקום ללימוד עצמי, בחברותא או השתתפות בשיעורי תורה.

לכשיפוצו מעיינותיך חוצה

עם התבססות בית המדרש נפתחו תוכניות לימוד מיוחדות:
מכון מוליכים (קישור לעמוד שלו) – כולל הלכה מתוך חזון של רב כמוביל קהילה על כלל צדדיה: הרוחניים והחברתיים,
תוכנית עיתים (קישור לעמוד שלו) – תוכנית לימוד שבועית לאנשים עובדים בעלי בתים.
כמו כן, הוצאת הספרים "פתחה של גן עדן"(קישור לחנות הספרים) שדרכה חידושי התורה של בית המדרש מגיעים לכל רחבי הארץ.
וכן במרחב הדיגיטאלי הישיבה משקיעה להפיץ את תורתה במאות שיעורים כאן באתר במאגר השיעורים ובערוץ היוטיוב של הישיבה. (קישורים)

מוזמנים להצטרף!

להכוונה ללימוד, לשיעור מתאים, לחברותא, לשבו"ש ועוד צרו קשר בטלפון או בהודעה:
055-6664919 יצחק ברוכי   

צוות הישיבה

הדיין הרב שלמה שושן שליט"א |
ראש הישיבה

הרב שלמה גדל בישיבת ההסדר כרם ביבנה ובישיבת מרכז הרב. הוסמך לרבנות עיר והמשיך ללימודי דיינות בפסגות. הוסמך לדיינות על ידי הרבנים הראשיים דאז, הרב מרדכי אליהו זצוק"ל והרב אברהם שפירא זצוק"ל. שימש במגוון תפקידים: ר"מ בישיבות, ביניהם ישיבת בית-אל, ראש כולל דיינות ודיין בבתי דין בירושלים. כיום הרב שלמה מכהן כדיין בבית הדין הרבני טבריה-צפת.
הרב ומשפחתו עברו מביתם שהיה בפסגות אל העיר בית שאן וכאן הקים ישיבת הסדר וכולל הלכה.

לאחר שלב התבססות הישיבה, הקים הרב את גרעין הישיבה המוכר כיום בשם "חיבורים בית שאן והעמק" ובו פעילים עשרות אנשי צוות ומתנדבים במגוון תחומים: יהדות, זוגיות ומשפחה, חקלאות, קהילה ועוד ועוד חיבורים.



"לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם" – לא בכדי נאמר "לכו" ולא "בואו ". אנו בישיבה מכוונים לכך שגם בהליכתם מהישיבה אל הצבא, אל הקמת המשפחה ועול הפרנסה תמיד יהיו אזני התלמידים קשובות לקול התורה, לקול ה' שנספג בתוכם בתקופת הלימוד בישיבה. עינינו אל העתיד ולא רק כאן בתקופת הישיבה.

הרב אהד אהרון ברוכי
ראש בית המדרש

הרב אהד אהרון למד בישיבת מרכז הרב. ממקימי ישיבת "נר ישראל" בטבריה ופעל רבות ברחבי העיר ומשם עבר לישיבת ההסדר בית שאן להובלת בית המדרש.
הרב אהד מוכר ופעיל בקרב התושבים ומשמש כרב קהילת "אור המקיף"
בעיר בית שאן.

"תלמודה של ארץ ישראל" הלוא הוא התלמוד הירושלמי שיש לו מקום נכבד אצלנו בסוגיות הנלמדות בבית המדרש,
כך שהתלמידים אוחזים בתלמוד בבלי מחד ותלמוד ירושלמי מאידך.
זוהי בשורה אמיתית.

הרב שמואל קובוס
ראש כולל ההלכה

הרב שמואל למד בישיבת מצפה יריחו אצל הרב שבתי סבתו, בישיבת רמת גן אצל הרב יהושע שפירא ובכולל הלכה ביצהר אצל הרב דודי דודקביץ'.
פעיל שנים רבות במגמת ההתחזקות והחזרה בתשובה.
עם אשתו וילדיו הקים מספר "בתים יהודיים" וכיום עושה נפשות בקיבוץ בית השיטה. מעביר שיעורים בחסידות לתלמידי הישיבה, מנחה ומכין את האברכים לעבור בהצלחה את מבחני הרבנות במסגרת כולל ההלכה. הרב שמואל הינו שותף בהוצאה לאור של הישיבה, מומחה לעריכה לשונית ותחת ידיו עברו חיבורים וספרים רבים.

הרב עמיר כץ
מלמד בתוכנית עתים

הרב עמיר כץ הקים את בית המדרש "המלך בשדה" סמוך לביתו שבמושב שדה אליעזר שבצפון.
סביב הרב עמיר מתקבצים בעלי תשובה מכל מגוון החברה הישראלית שמוצאים אצל הרב שערים לפנימיות התורה, להתחזקות ולעבודת ה' באופן שמתאים לדור הזה.
הרב עמיר כץ מצא את בית המדרש בישיבתנו כמרכז רוחני שמצליח להכיל כל יהודי באשר הוא, על כן בחר במקום זה לקיים בו ערב לימוד שבועי מיוחד לבעלי בתים מכל אזור בית שאן, בקעת הירדן ועמק המעיינות.

הרב שובאל שושן
ר"מ שיעור א'

הרב שובאל מד בישיבה התיכונית מקור חיים לאחר מכן בישיבת הר המור ,ואח"כ בישיבת "נעם שיח" בכוכב השחר במקביל ללימודי תואר ראשון בחינוך. פעל רבות ביישוב קידה והסביבה, ולאחר מכן עבר לבית שאן להצמיח בחורים ולהעמיד דור חדש של תלמידי חכמים.

"אצל כלל העולם - כל מה שלומדים גורם לאנשים להרגיש עוד יותר גדולים בעיניהם, ואילו החסידים - כל מה שלומדים יותר הם יותר קטנים בעיני עצמם..." הלימוד בבית המדרש כשהוא מגיע יחד עם עבודת ה', חסידות ואמונה מאפשר לתלמיד בדורנו לתת מקום לקב"ה, לתורה ולערכים להיכנס לתוכו. לכן האווירה המשפחתית, החברותא האישית עם הר"מ, ערבי השיעור הם חלק בלתי נפרד מבית המדרש, זוהי תורה חיה, תורת חיים.

הרב בנימין סופר
שיעורי אמונה

הרב בנימין סופר הוא רב ותיק בעיר בית שאן, ממקימי הישיבה התיכונית "בני עקיבא" בעיר ושימש בה כרב שנים רבות. מוכר מאוד בעיר ומעביר שיעורים בבתי כנסת וקהילות ואף סדנאות בתחום החינוך, ראיית הטוב ומשפחה.
הרב בנימין מלווה את הישיבה מאז היווסדה והוא חוליה משמעותית בחיבור בין בית המדרש של הישיבה לתושבי העיר.
הרב בנימין מעביר בישיבה שיעורי אמונה במובן הרחב של המילה. אמונה שלא צמודה רק לספרי האמונה אלא כזאת שמתבטאת גם בלימוד תנ"ך וביום-יום.

הרב משה קליין
שיעורים בישיבה ובקהילה

הרב משה קליין שימש מספר שנים כר"מ בישיבה ובאותה תקופה העביר שיעורים בבתי כנסת ובקהילות רבות בעיר במסירות ואהבה.
למרות שבשנים האחרונות הרב משה עבר לעיר הקודש לירושלים והקים שם מקום תורה נוסף, הרב מקפיד להגיע מדי שבוע לבית שאן ולהמשיך בשיעוריו לתלמידים ולקהילות